رفع مشکل صدای کولر گازی

هر چقدر هم که کولر گازی بی صدا باشد باز هم بی صدا بودن کولر گازی ممکن نیست. صدا کولر گازی بسته به طول عمر آن ،محل نصب، انجام سرویس به صورت دوره ای و… متفاوت است.برخی از صدا های کولر گازی طبیعی هستند مانند صدای دمیدن هوا به سالن . اما همانطور که می دانید برخی از صدا های کولر گازی طبیعی نیستند . از این رو باید آن صدا ها را بشناسید تا درصورت مواجه شدن با این صداها فورا اقدام به تعمیر کولر گازی نمایید تا از آسیب دیدن بیشتر کولر گازی خود جلوگیری نمایید. این صدا ها می توانند مانند علائم هشدار دهنده باشند. در ادامه به برخی از دلایل صدای کولر گازی می پردازیم.

دلایل صدای کولر گازی

صدای کولر گازی می تواند از کار کرد درست و یا نادرست کولر گازی خبر دهد.صداهای غیر طبیعی که از کولر گازی به گوش می رسد می تواند نشانه ای از بروز مشکل در سیستم کولر گازی باشد.

دلیل با صدای زیاد کار کردن کولر گازی

اگر کولر گازی شما صدای زوزه مانندی دارد . که حواس شما را به خود جلب می کند و باعث آزار می گردد. این احتمال وجود دارد که قطعه ای در سیستم به درستی کار نمی کند. از این رو موارد زیر را بررسی کنید:

فن هوادهی پنل داخلی

درصورت بالانس (تراز) نبودن فن هوادهی کولر گازی . و یا درصورت کار کرد نا درست آن به ویژه هنگامی که بلبرینگ آن ایراد پیدا کرده باشد و یا از جای خود خارج شده باشد. در این حالت پنل داخلی کولر گازی اسپلیت صدای غیر عادی می دهد.

ایراد در کمپرسور

از مهمترین قطعات کولر گازی کمپرسور آن است.این قطعه گاز خنک کننده را فشرده می سازد. وجود صدای زوزه مانند در دستگاه به معنای کارکرد نا درست کمپرسور کولر گازی می تواند باشد. و یا به دلیل نامناسب بودن میزان جریان الکتریکی مدار .

پایه جدا شده و یا آسیب دیده

عموما کمپرسور کولر گازی بر روی یک پایه لاستیکی کوچه قرار دارد.در صورت از بین رفت این قطعه ی لاستیکی ( به مرور زمان یا بر اثر استفاده ی زیاد). باعث برهم خوردن تعادل کولر گازی و ایجاد سر و صدا می شود. به مهره ها و پایه های بخش خارجی کولر گازی نیز توجه نمایید.در این حالت تنها با آچار کشی می توانید صدا ی کولر گازی را برطرف نمایید.

یونیت یخ زده

حتی در صورتی که از کولر گازی خود در فصل گرم تابستان نیز استفاده کنید ممکن است شاهد یخ بر روی کولر گازی شوید. این یخ می تواند به دلیل نشت گاز خنک کننده باشد. که این عامل می تواند از دلایل صدای کولر گازی باشد.

وجود قطعات سست

شل شدن و یا آسیب دیدگی هر یک از قطعات کولر گازی می تواند سبب ساییده شدن بخش های مختلف بر روی هم و ایجاد صدا شود.

وجود جسم خارجی در کندانسور کولر گازی

اگر به طور ناگهان در حالتی که کولر گازی مشغول کار کردن است صدای عجیبی به گوشتان رسید. ممکن است اگر کندانسور را در محیط ببیرون و آزاد نصب کرده باشید جسم خارجی وارد آن شده باشد. در این حالت دستگاه را خاموش نمایید و برق آن را قطع کنید. سپس کندانسور را بررسی نمایید. در صورت وجود جسم خارجی آن را از یونیت خارج نمایید.

تراز نبودن کولر گازی

تراز بودن کولر گازی در هنگام نصب بسیار اهمیت دارد. تراز نبودن کولر گازی به مرور زمان باعث به صدا افتادن کولر گازی می شود. از این رو در صورت بروز این مشکل با نصاب کولر گازی تماس گرفته تا این مشکل را رفع نماید.

عدم روغن کاری دستگاه

یکی از دلایل صدای کولر گازی روغن کاری نکردن دستگاه است. برای حل این مشکل ابتدا کولر گازی را در حالت خاموش قرار داده. بعد با سرویسکار متخصص  HVAC  تماس گرفته تا سیستم را روغن کاری نماید.

شکستن تیغه های فن

آسیب دیدن پره های فن به دلیل گیر کردن شی خارجی می تواند باعث بروز صدا در کولر گازی شود. انحنا گرفتن تاب برداشتن پره های فن می تواند کارایی آن را مختل کرده و در نهایت باعث بروز صدا کولر گازی شود.

قاب جلوی کولر گازی

اگر درب پنل داخلی به درستی بسته نشد باشد . یا لق شده باشد و یا شکسته باشد. در هنگام کار کردن باعث بروز سر و صدای کولر گازی می شود.برای حل این مشکل می توانید پنل را به آرامی بسته یا در صورت نیاز تعویض نماید.

 

برخی دیگر از صدا ها نیز ممکن است به گوش برسد. که حتما به دلیل وجود مشکل در دستگاه نیست. بلکه می تواند به دلیل کار کرد معمول دستگاه باشد . اما اگر صدا ها بیش از حد تکرار شد بهتر است از یک متخصص بخواهید تا کلر گازی شما را بررسی نماید.

به عنوان مثال صدای کلیک در هنگام روشن یا خاموش شدن کولر گازی طبیعی است اما اگر این صدا به طور مداوم تکرار می شد به معنای خرابی رله می تواند باشد.

صدای نویز نیز به معنای بروز مشکل در سیستم است.که این می تواند به دلیل خرابی در خازن و یا موتور سیستم باشد.

نتیجه

بهتر است به صدا های کولر گازی خود توجه نمایید. در صورت شنیدن هرگونه صدای تند و غیر معمول از دستگاه خود در سریع ترین زمان نسبت به بررسی و تعمیر آن اقدام نمایید.هر چه صدا بلندتر باشد مشکل جدی تر می تواند باشد.همچنین پیش نهاد می شود در صورت وقوع همچین مشکلاتی به تعمیرکار متخصص مراجعه نمایید تا علاوه بر تشخیص درست مشکلات دیگری نیز ایجاد نشود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *