۱۰ دلیل مهم برای یکسره کار کردن کولر گازی چیست ؟

با پیشرفت تکنولوژی کولر های گازی مانند کولر های آبی نیازی به فعالیت پیوسته ندارند.به این معنا که این کولر ها با رسیدن به دمای مطلوب برای کاهش مصرف انرژِی تعدیل می یابند. دلایل مختلفی می تواند باعث این شود که کولر گازی علیرغم دارا بودن این ویژگی نتواند از آن استفاده کند و دائما روشن بماند. این موضوع علاوه بر افزایش مصرف برق می تواند منجر به ایجاد مشکلات در کولر گازی گردد.در ادامه به بررسی دلایل رایج و مهم یکسره کار کردن کولر گازی می پردازیم.

اشکال در برد الکتریکی کولر گازی

پنل تنظیمات کولرهای گازی بر دو نوع الکترونیکی یا مکانیکی است.  کولر گازی های قدیمی دارای مدل مکانیکی هستند. پنل تنظیمات مکانیکی توسط یه ولوم با قابلیت چرخش است که مقدار سرما ، خاموش شدن و روشن شدن سیستم را تنظیم می نماید.کولر گازی های جدید از پنل تنظیمات الکترونیکی استفاده می کنند.این پنل های شامل یک صفحه نمایش و پنل لمسی به همراه ریموت کنترل است.  اشکال در برد مدار الکتریکی دستگاه یا PCB باعث به وجود آمدن مشکلات مختلفی می‌ شود. از رایج ترین این مشکل ها می توان به روشن نشدن کولر گازی اشاره کرد. گاهی نیز وجود مشکل در برد منجر به صدور فرمان توقف به کمپرسور می شود و دستگاه روشن می ماند.چرا که تامین ولتاژ مناسب برای کمپرسور و موتور فن کولر نیز از وظایف برد الکتریکی است. برای بررسی این وضوع تعمیرکار متخصص میزان و وسانات ولتاژ خروجی را اندازه گیری می کند.

برای تماس با تعمیرکار مجرب با شماره 09123459799 تماس گرفته یا فرم تماس با تعیرگاه را آنلاین پر کنید.

اشکال در برد رله کولر گازی

معمولا اگر رله استارت خراب باشد به خاموش شدن کولر گازی می انجامد.اما اگر مشکل در برد رله باشد .مشکلاتی نظیر نیم سوز شدن  و یا اتصال کوتاه ، میتواند موجب یکسره کار کردن کولر گازی شود. زیرا باعث برقراری ولتاژ دائمی می شود.

اشکال در ترموستات کولر گازی

در اغلب سیستم های تهویه هوا از جمله کولر گازی از ترموستات جهت ثابت نگه داشتن دما و کاهش مصرف برق استفاده می شود.این وسیله با خاموش و روشن کردن کمپرسور دما را ثابت نگه می دارد.کولر گازی هنگامی که شما دمایی را انتخاب می کنید شروع به کار می کند و با رسیدن به دمای مورد نظر کمپرسور غیر فعال می گردد. پیشنهاد می کنیم علت خاموش شدن ناگهانی کولر گازی را نیز مطالعه فرمایید.

وجود اتصال کوتاه در ترموستات ممکن است باعث ارسال دائمی ولتاژ گردد. که در نتیجه باعث یکسره کار کردن کولر گازی می گردد.تعمیرکار با استفاده از یک مولتی متر میزان ولتاژ را بررسی می کند.در صورت ثابت ماندن آن باید تعویض گردد.

اشکال در ترمیستور کولر گازی

ترمیستور نوعی مقاومت حساس به دما است که از مواد نیمه‌هادی ساخته‌شده در این وسیله مقاومت الکتریکی به تغییرات دما حساس است. درحقیقت می توان دمای آن را با اندازه گیری مقاومت آن بدست آورد.از این رو به عنوان سنسور دمایی استفاده می شود. در کولر گازی ها وظیفه ی اندازه گیری دمای هوای اتاق بر عهده ی ترمیستور که به برد الکتریکی دستگاه متصل است ، قرار دارد.خراب بودن این قطعه منجر به عدم اندازه گیری درست دما می شود. و این میتواند منجر به یکسره کار کردن دستگاه شود.

اشکال در کویل های اوپراتور کولر گازی

یخ‌زدگی یا کثیف بودن کویل های اواپوراتور باعث اختلال در چرخه سرمایش کولر گازی می‌شود.  برای رفع این مشکل کافیست سرویس دستگاه به صورت منظم صورت پذیرد.البته محل نصب و کاربرد کولر گازی در میزان جرمی که در اوپراتور کولر گازی جمع می شود تاثیر دارد.

اشکال در فیلتر هوای کوولر گازی

بسته شدن مسیر هوای ورودی و خروجی نیز می تواند یک از دلایل یکسره کار کردن کولر گازی شود.کثیف بودن فیلتر های هوا و یا مسدود شدن آن ها نه تنها بر بازدهی کیفی کولر گازی اثر می گذارد بلکه دستگاه در این صورت نمی تواند رطوبت را از داخل خود خارج کند و سرمایش مورد نیاز را ایجاد کند . در نتیجه دائم روشن می ماند.

اشکال در فن ها یا فن دمنده کولر گازی

انتقال و تخلیه هوای خنک از طرف اوپراتور به اتاق وظیفه فن دمنده است.اگر فن دمنده یا فن های دیگر نتواند گردش هوای کافی ایجاد کند ، بازده کیفی دستگاه کاهش می یابد.از این رو برای خنک شدن هوا دستگاه باید مدت زمان بیشتری روشن بماند. یکی از دلایل چرخش کند فن ها می تواند به دلیل کثیف بودن و جرم روی فن ها  است.

کثیف بودن کویل های کندانسور کولر گازی

زمانی که کویل های کندانسور به علل مختلفی مسدود گردد.گرما به درستی از محیط دریافت نمی شوددر نتیجه کولر گازی برای اعمال سرما به محیط مجبور است پیوسته روشن بماند. برای رفع این مشکل بهتر است سرویس کولر گازی خود را به صورت مرتب انجام پذیرد. یخ زدگی کویل های اوپراتور نیز باعث فشار آمدن به دستگاه می شود. این مشکل با خروج باد گرم معمولا مشخص می گردد.

کم بودن گاز مبرد کولر گازی

درصورتی که گاز مبرد کولر گازی یا همان گاز خنک کننده کمتر از حد مجاز باشد نمی تواند با خنک کردن محیط به دمای تنظیم شده روی ترموستات برسد.به همین سبب است که پیوسته روشن میماند.این مورد معمولا ناشی از نشتی لوله است. رفع این مشکل می توان با تعمیر کار و یا سرویسکار ماهر کولر گازی تماس بگیرید.با سرویس کردن دوره ای و مرتب و صحیح کولر گازی می توان به راحتی مشکل را یافت و میزان گاز خنک کننده (مبرد) را به حد نرمال بازگرداند.

انتخاب کولر گازی نامناسب

تناسب نداشتن متراژ خانه با ظرفیت کولر گازی نیز می تواند باعث این شود که کولر گازی نتواند محیط را خنک کند .در نتیجه به دمای ترموستات نرسد . در نتیجه پیوسته روشن بماند . بنابر این بهتر است ظرفیت کولر گازی با متراژ خانه متناسب انتخاب شود برای آگاهی از چگونگی انتخاب این مقاله را بخوانید.

 نتیجه گیری

با دقت در دلایل فوق متوجه می شویم با انجام سرویس های دوره ای در اول فصل می توان از به وجود آمدن مشکلات جلوگیری کرد. سرویس کولر گازی به معنای مشکل داشتن کولر گازی نیست. این کار تنها شامل بررسی مسیر ها و قطعات ،تمییز کردن فیلتر ها باز کردن مسیر تخلیه ی آب و جا انداختن فن در جایش است . از این رو سرویس به موقع می تواند از بروز مشکلات جلوگیری کند . و در صورت وجود مشکل نیز سریعا پیش از شدید شدن آن ،  ایراد را پیدا و رفع کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *