نگهداری از کولر گازی در زمستان

با توجه به اینکه کولر گازی اغلب تنها درفصول گرم سال مورد استفاده قرار می گیرد بنابر این لازم است به بررسی نکات مهم جهت نگهداری از کولر گازی در زمستان بپردازیم.

برخی از مدل های کولر گازی دارای هر دو حالت سرمایش و گرمایش همزمان هستند.لازم است که به موقع در هر دو مورد سرمایش و گرمایش سرویس شوند . و در صورتی که تنها از امکان سرمایش بهره مند هستند. باید به درستی در فصل زمستان نگهداری شوند.

کولر گازی را چگونه نگهداری کنیم؟

یک نکته ی بسیار مهم در نگهداری از کولر گازی در زمستان این است که باید حتما قبل از بستن کولر سرویس شود.زیرا که قرار است کولر در چند ماه آتی هیچ کارکردی نداشته باشد. عدم توجه به گثیف بودن قطعات و خرابی های احتمالی باعث می شود که آسیب جدی تری به آن وارد شود.

قطعاتی که بهتر است قبل از بستن کولر گازی تمیز شوند

برای نگهداری کولر گازی  در فصل زمستان قطعات زیر حتما تمییز شوند.

پره های فن

پره های فن به دلیل تماس زیاد با هوای سالن بیشتر در معرض انواع آلودگی قرار می گیرند.درنتیجه بیشتر کثیف می شوند.بهتر است فن ها به خوبی تمیز گشته و پره ها از آلودگی های موجود پاک گردند.

فیلتر ها

فیلتر ها یکی از مهم ترین اجزای پنل داخلی کولر های گازی محسوب می گردند. فیلتر ها در بالا ویا درون پنل داخلی هستند. در فصول گرم سال باید حداقل ماهی یک بار اقدام به تمییز کردن آن ها کرده.زیرا هوای محیط خود به خود جذب فیلتر ها می شوند. در نتیجه آلودگی ها نیز به تبع آن جذب فیلتر ها می گردد.خصوصا اگر کولر گازی در نزدیکی آشپزخانه نصب شده باشند. چربی بیشتری جذب آن ها خواهد شد.در فصول سرد سال که از کولر گازی استفاده نمی شود.فیلترها باید به خوبی تمیز گردند.تمیزی فیلتر ها می توانند راندمان کولر گازی را بالا ببرند. از جهت دیگر آلودگی بیش از حد فیلتر ها نتنها باعث گرم شدن محیط بلکه موجب انسداد منفذهای کولر گازی می شود. انجام ندادن این کار می تواند موجب بروز مشکلاتی در آینده شود.

کویل ها

تمیز نکردن کویل ها می تواند باعث کاهش عملکرد و در نتیجه ی آن راندمان دستگاه شود. کویل ها که از آلومینیومی هستند . و آن ها در پنل خارجی یا کندانسور قرار گرفته اند.این پره ها به دلیل اینکه به آسانی و با کوچکترین ضربه دچار خمیدگی یا کتگی میشوند بسیار اسیب پذیر هستند.وجود آسیب در کویل ها موجب ایجاد اختلال در سیستم گردش هوا می شود.در نتیجه با توجه به اینکه در فصل زمستان نیازی به استفاده از سیستم سرمایشی نیست.باید کویل ها به خوبی تمییز گردند.در غیر این صورت کولر در فصل تابستان نخواهد توانست عملکرد مناسبی نشان دهد.یکی از دلایل کثیف شدن کویل ها قرار گیری آن ها در معرض هوای آزاد و آلوده می باشد.

بررسی کانال ها و دریچه های مسدود شده

با اتمام فصل گرما و شروع فصل سرما و عدم نیاز به سیستم سرمایش باید تمامی لوله ها و دریچه ها بررسی گردند.وجود گرفتگی در لوله ها موجب می شود با از بین رفتن رطوبت آن کولر گازی افت کارایی داشته باشد. تجمع آب درون کولر ویا ریزش آب از پنل داخلی از نتایج گرفتگی لوله ها هستنند. عوامل مختلفی بر انسداد کولر گازی تاثیر می گزارد.می توان از” عدم رعایت اصول صحیح در نصب و لوله کشی کولر گازی” نام برد.پاک سازی لوله ها از گرفتگی های احتمالی می تواند تا 20 درصد موجب صرفه جویی در مصرف انرژی گردد.

درزگیری فضای بین کولر گازی و پنجره

اگر از کولر گازی پنجره ای استفاده می کنید.باید درز بین کولر و پنجره بررسی گردد. در صورتی که فضای خالی ای وجود دارد به وسیله ی درزگیر ویا اسفنج پوشیده گردد.

بستن کولر

پس از انجام بررسی های گفته شده در بالا حال به وسیله ی پلاستیک ضخیم و یا پارچه برزنتی پنل داخلی و خارجی و کندانسور کولر را به خوبی بپوشانید.تا از نفوذ هرگونه رطوبت و هوای اضافه به محیط ان جلوگیری گردد. نفوذ آلودگی می تواند موجب بروز مشکلات و آسیب جدی به قطعات کور گردد.

 

3 پاسخ

تعقیب

  1. […] می شود. این ماده باعث زنگ زدن بسیاری از قطعات مانند کمپرسور می شود. اما به سادگی با سرویس دستگاه می توان سیمپیچ […]

  2. […] سیستم تهویه ی هوای مطبوع است که قابلیت جابه جایی دارد. کولرگازی پرتابل بر خلاف اسپلیت ها از یک بخش تشکیل شده است. کولرگازی […]

  3. […] نشود باید به درستی در فصول سرد از آن مراقبت شود .برای اشنایی با نحوه ی نگهداری کولر گازی در زمستان این مطلب را […]

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *