دلایل آتش گرفتن کولر گازی و راه های جلوگیری از آن

امروزه استفاده از کولر های گازی برای سرمایش منازل و ادارات بیش از پیش شده است. این  سیستم تهویه ی هوا نیز مانند سایر سیستم های تهویه ی هوا به مراقبت ، سرویس و تعمیر به موقع نیاز دارد. در ادامه ی این مطلب به دلایل آتش گرفتن کولر گازی که به دلیل عدم سرویس کولر گازی و یا عدم تعمیر کولر گازی به موقع و دوره ای است.

متاسفانه این فاجعه که به راحتی می توان از وقوع آن پیشگیری کرد، بارها و بارها برای برخی از دارندگاه کولر گازی اتفاق افتاده . و خسارات فراوانی نیز بر جای گذاشته است.

علت آتش گرفتن کولر گازی

اتصال کردن برق کولر گازی

یکی از اصلی ترین دلایل بروز آتش اتصالی کردن برق کولر گازی است.زمانی که ئلتاژ ورودی به کولر گازی کم و زیاد می شود سیستم داغ شده و آتش می گیرد.

کثیف بودن فیلتر ها، فین های اوپراتور و کندانسور کولر گازی

اگر راه تنفسی کولر گازی نیز بسته شده باشد . مانند عواملی چون کثیف بودن فیلتر ها ،فین های اوپراتوروکندانسور کولر گازی دلیل دیگری برای آتش گرفتن کولر گازی می تواند باشد.

چرا که با بسته شدن راه های ورودی و خروجی دستگاه که از آن به عنوان راه های تنفسی دستگاه یاد می شود،موتور کمپرسور داغ می کند. در این صورت ادامه ی فشار بر روی متور کمپرسور و تداوم استفاده از کولر گازی می تواند منجر به آتش گرفتن کولر گازی شود.

البته می توان به سادگی از روی کاهش میزان پرتاب باد کولر گازی ، بوی نا مطبوع کولر گازی و آب ریزی از پنل کولر گازی به وقوع موارد فوق پی برد. به سادگی با انجام سرویس سالیانه کولر گازی می توان از وقوع این موارد جلو گیری کرد.

قرار داشتن وسایل اشتعال زا در کنار کولر گازی

فرض کنید کولر گازی دچار اتصال شود یا به دلیل فوق موتور کمپرسور داغ گردد از طرف دیگر وسایل اشتعال زا نیز در کنار دستکاه باشد. در این صورت اگر موارد فوق نیز باعث بروز آتش سوزی نگردد وجود این وسایل احتمال اتش سوزی را بالاتر می برد. و آتش سوزی را تشدید می کند.

توجه!!!!

احتمال وقوع آتش سوزی برای کولر گازی های پنجره ای بیشتر است. به این دلیل که تمامی اجزا در یک یونیت قرار داشته و کولر گازی پنجره ای توان کمتری برای خنک سازی محیط دارد.

راه های جلوگیری از وقوع آتش سوزی در کولر گازی

حال پس از شناخت دلایل بروز آتش سوزی در کولر گازی به بررسی راه حل های پیشگیری از آن می رسیم.

بررسی برق کولر گازی

با بررسی میزان ولتاژ برق کولر گازی نه تنها از آتش سوزی کولر گازی می تواند جلوگیری کند. بلکه می تواند از آتش سوزی سایر وسایل برقی نیز پیشگیری کند.

پس توجه به نشانه هایی مانند پریدن فیوز کولر گازی و یا روشن نشدن کولر گازی با برق کار ویا سرویسکار کولر گازی تماس بگیرید . او با بررسی جریان برق ساختمان و اتصالات مشکل را برطرف خواهد ساخت.

می توان از محافظ کولر گازی نیز برای جلوگیری از آتش گرفتن کولر گازی بر اثر نوسانات استفاده نمود.

توجه به علائم و نشانه های خرابی کولر گازی

همانطور که در دلیل دم آتش گرفتن کولر گازی گفتیم دلایل ساده ای می تواند باعث بروز این مشکل شود. از این رو توجه به ساده ترین علائم خرابی در کولر گازی می تواند به پیشگیری از آتش سوزی کمک کند.به عنوان مثال برخی از مشکلات عبارت اند از :

و…

پس در صورت وقوع هرگونه مشکل غیر معمول در کولر گازی خود بهتر است نسبت به تعمیر و سرویس کولر گازی خود اقدام نمایید. در صورت بررسی سریع می توان از بروز مشکلات جدی تر جلوگیری نمود .تا دستگاه کولر گازی بدون هیچ خطری تا مدت طولانی به کار خود ادامه دهد.

انجام سرویس دوره ای کولر گازی

در نهایت به یکی از بهترین و مهم ترین راهکار برای جلوگیری از وقوع آتش سوزی اشاره می کنیم. بهترین راهکار انجام سرویس های دوره ای دستگاه به صورت منظم و دقیق است. در این صورت حتی میتوان قبل از مواجه شدن با مشکلات ساده ای که در فوق ذکر شد، به آن ها پی برد و حل کرد . و مسیر برق را نیز می توان به سادگی بررسی کرد .و از برقراری صحیح و کامل اتصالات اطمینان حاصل نمود.

در نتیحه اگر شما به صورت مرتب و دوره ای اقدام به سرویس کولر گازی خود نمایید. دیگر هیچ نیازی به انجام اقداماتی که در بالا گفته شد ندارید.

بسیاری از موارد ذکر شده را خود شما می توانید انجام دهید. اما در صورتی که به بررسی دقیق تر نیاز دارید می توانید با سرویسکاران متخصص و مجرب ما تماس برقرار کنید.

برای تماس با تعمیرگاه جهت تعمیر و سرویس کولر گازی خود با شماره 09123459799 تماس بگیرید . یا فرم تماس با تعمیرگاه را به صورت آنلاین تکمیل نمایید.

سرویسکار نه تنها می تواند با باز کردن راه های تنفسی دستگاه و راه های جریان هوا از داغ شدن دستگاه جلوگیری کند. بلکه می تواند به بررسی اتصالات برقی و ولتاژ دستگاه پردازد.

نتیجه گیری

نتیجتا می توان اینگونه گفت که عدم توجه به سرویس کولر گازی دلیل اصلی بروز آتش سوزی کولر گازی است. در حالی که با صرف وقت و هزینه ای بسیار کم می توان از آسیب و هزینه های بیشتر جلوگیری کرد. برای انجام خدمات سرویس کولر گازی می توانید با ما تماس بگیرید. تعمیر کاران ما در سراسر تهران و البرز آماده ی خدمت رسانی به شما عزیزان هستند.

1 پاسخ

تعقیب

  1. […] جدی تری را می تواند به دنبال داشته باشد، تا حدی که به آتش گرفتن کولر گازی  و حتی وارد شدن خسارت به ساختمان ختم […]

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *