چرخه تبرید کولر گازی

چرخه تبرید یکی از بخش‌های اساسی در ساختمان هر سیستم سرمایشی، می‌باشد که آشنایی بهتر قطعات این سیستم  کمک می‌کند تا بیشترین راندمان را از بخش های مختلف سیستم سرمایشی خانه و محل کارتان داشته باشید.

چرخه تبرید و نحوه کار آن

به فرآیند سردسازی از طریق جذب و دفع حرارت تبرید می‌گویند. در فرآیند سرماسازی، گرما از یک سیال مثل هوا یا آب جذب شده و توسط سیال دیگر مانند گاز مبرد دفع می‌گردد، که به این کار سیکل یا چرخه تبرید گفته می شود. برای دفع گرما، ماده مبرد توسط کمپرسور با فشار زیادی از داخل کندانسور، کویل و اواپراتور منتقل می شود. این عملیات سرد کردن به صورت یکنواخت، متوالی و پیوسته مانند یک سیکل چرخشی انجام می‌گیرد.

تاریخچه :

عمل سردسازی برای اولین بار جهت سرد کردن و حفظ مواد غذایی، در قرن 18 میلادی مورد توجه قرار گرفت و موجب ساخت اولین یخچال خانگی مدار بسته در سال 1926 توسط شرکت اجنرال استیل شد. بعدها سیکل تبرید برای دستگاه‌های دیگر نظیر کولرهای گازی جهت خنک سازی هوا نیز مورد استفاده قرار گرفت.

اجزای اصلی سیکل تبرید

کلیه سیستم های تبرید تراکمی که جهت ایجاد سرما مورد استفاده می‌باشند شامل چهار قسمت اصلی می‌باشند که عبارتند از:

  • کمپرسور : قلب تبنده یک سیستم تبریدی می‎‌باشد.

و دو عامل: متراکم کردن ماده مبرد و ایجاد اختلاف فشار در سیستم که موجب گردش ماده سرمازا در سیکل می‌شود، را انجام می‌دهد.

  • کندانسور
  • شیر انبساط
  • اواپراتور

بخش‌های چرخه تبرید

هر سیکل سرما زا از دو بخش کم فشار و پر فشار تشکیل شده است که در آن گرما از قسمت کم فشار گرفته شده و در قسمت پر فشار دفع می‌گردد.

  • بخش کم فشار : ماده مبرد در سیکل تبرید دائما یک چرخه را تکرار می‌نماید.

در این چرخه، ماده سرمازا از شیر انبساط عبور کرده و به سمت اواپراتور حرکت می‌کند و وارد کپرسور می‌شود. این بخش از شیر انبساط تا ورودی کمپرسور بخش کم فشار می‌باشد. میزان فشار به نوع سیستم و دمای ورودی اواپراتور و محیط سرد بستگی دارد.

  • بخش پر فشار: کمپرسور، لوله خروج گاز از کمپرسور، کندانسور، مخزن مایع مبرد و لوله حامل مایع مبرد اجزای بخش پر فشار یا فشار زیاد چرخه تبرید می‌باشد.

انواع چرخه‌های تبرید

چرخه تبرید به دو نوع تراکمی و جذبی تقسیم می شود. در ادامه به بررسی این دو نوع سیکل می پردازیم.

تبرید تراکمی

ساختار سیستم‌های برودتی تراکمی دارای 4 عنصر اصلی می‌باشد که ساختار این چرخه را شکل می‌دهند. این چهار عنصر به شرح زیر می‌باشد:

  1. کمپرسور که بوسیله یک محرک مانند الکتروموتور یا موتور احتراق داخلی و … به حرکت در می‌آید.
  2. شیر انبساط که موجب برداشتن فشار از روی مایع مبرد می‌شود.
  3. کندانسور یا مبدل حرارتی که گاز فشرده شده در کمپرسور را خنک کرده و گرمای آن را به محیط اطراف منتقل می‌کند تا گاز مبرد از حالت گاز به مایع تبدیل شود. انواع کندانسور موجود عبارتند از : نوع هوای خنک که با استفاده از فن و هوا خنک می‌شود و آب خنک.
  4. یک مبدل حرارتی که عملکرد آن عکس کندانسور می‌باشد که گرمای هوا یا آب را به گاز مبرد انتقال می‌دهد. در این حالت مبرد از حالت مایع به گاز تبدیل می‌شود. اواپراتورها در دو نوع هوای خنک و آب خنک ساخته می‌شوند.

عملکرد چرخه تبرید تراکمی

اصول قرارگیری و کاربرد چرخه تبرید تراکمی در:

  • کولر گازی
  • اسپلیت
  • چیلر تراکمی آب خنک
  • چیلر تراکمی هوا خنک
  • مینی چیلر
  • داکت اسپلیت
  • GHP
  • VRF

و … به یک شکل است.

در ابتدا مبرد گازی شکل مثل گاز R22 یا R410 با استفاده از کمپرسور متراکم شده و با عنوان بخار داغ یا گاز داغ با فشار بالایی به کویل پر پیچ و خم به نام کندانسور که در پنل خارجی دستگاه قرار دارد، وارد می‌شود. پس از عبور از مسیر پر پیچ و خم و انتقال حرارت خود به محیط به آهستگی به مایعی داغ با فشار بالا تبدیل می گردد.سپس این مایع وارد شیر انبساط می‌شود. بعد از عبور مایع از شیر انبساط، فشار از روی مایع با فشار پایین برداشته شده و تمایل به تغییر فاز از مایع به گاز دارد. مبرد مایع با فشار پایین به کویل پر پیچ و خم دیگر به نام اواپراتور که در پنل داخل قرار دارد، وارد می‌شود.

مایع با فشار پایین حرارت محیط اطراف خود را گرفته و به صورت مبرد گازی یا بخار در می‌آید. این مبرد گازی گرم با فشار پاین مجددا وارد کمپرسور شده و به این ترتیب این چرخه دائما تکرار می‌گردد تا در اواپراتور عمل سردسازی هوا یا آب انجام شود.

معرفی سایر تجهیزات چرخه تبرید تراکمی
1-ترموستات ضد یخ

ترموستات ضد یخ نوعی کنترل کننده برای تامین ایمنی تجهیزات سرمایشی و تهویه مطبوع می‌باشد. بنابراین در روند کارکرد معمولی دستگاه تاثیر ندارد بلکه زمانی وارد عمل می‌شود که دمای سیستم از حد تنظیم شده پایین‌تر قرار گیرد. برای نمونه در هواساز موجب بسته شدن دمپر هوای تازه و خاموش شدن فن می‌گردد، تا آب درون کویل یخ نزند. همچنین در انواع چیلر برای کنترل حد پایین دمای آب کاربرد دارد و زمان کاهش بیش از حد دما، فرمان قطع کلی دستگاه را صادر می‌نماید.

2-کنترل کننده های فشار

این کنترل کننده‌های فشار در سه نوع کنترل کننده فشار بالا، کنترل کننده فشار پایین و کنترل کننده فشار روغن می‌باشند. کنترل کننده‌های فشار در این سیکل در دو نوع:

  • الکترومکانیکی
  • الکترونیکی

می باشند.

3-کنترل کننده های دما و رطوبت

در سیکل تبرید ترموستات به‌عنوان کلیدهای حساس به دما پرکاربردترین کنترل کننده تجهیزات تهویه مطبوع می‌باشد که در انواع مختلفی براساس:

  • محل نصب
  • نوع حسگر
  • مراحل قطع و وصل مدار،
  • نوع عملکرد
  • نوع کاربری در سیستم های گوناگون
  • دامنه تنظیم
  • شکل ظاهری

متفاوت می باشد.

4-شیر برقی
5-ترانس دیوسر (تبدیل کننده فشار به جریان)
6-فلوسوئیچ

سیکل تبرید جذبی

چرخه تبرید جذبی به جای کمپرسور و سایر اجزای اصلی که در چرخه تبرید تراکمی اشاره کردیم از مکانیزم دیگری برای تولید سرما استفاده می نماید. اولین جز اصلی این سیکل یک منبع حرارتی می باشد که برای استفاده از این چرخه الزامی است. این منبع حرارتی می تواند شعله مستقیم یک مشعل گازسوز یا حرارت در حال اتلاف یک منبع گرمایشی همچون حرارت یک کوره صنعتی باشد.

از آنجاییی که کلیه انواع سیکل جذبی یعنی چرخه جذبی تک اثره یا شعله مستقیم ضریب عملکرد (COP) پایینی نسبت به نوع تراکمی دارد. بهتر است زمانی از چرخه تبرید جذبی استفاده شود که یک منبع حرارتی در حال اتلاف داشته باشید و تمایل به تبدیل آن به کار مفید داشته باشیم. مهمترین دستگاه که از چرخه جذبی استفاده می کند چیلر جذبی می باشد.

تعمیر کولر گازی اسپیلت توسط نمایندگی مجاز کولرگازی در تهران و کرج

در این مقاله سعی کردیم به‌طور کامل چرخه تبرید کولر گازی را برای شما شرح دهیم. اگر برای سرویس و تعمیر کولرگازی خود نیاز به مشورت با یک متخصص حرفه‌ای دارید حتماً با گروه سرویس کولرگازی تماس بگیرید. تعمیر و نگهداری حداقل باید سالی یک‌بار و یا هر شش ماه انجام شود. مشکلات مربوط به تعمیرات کولرگازی و تهویه مطبوع و اسپلیت نیاز به مداخله حرفه‌‌ای دارد. سرویس و تنظیم کردن اسپلیت می‌تواند به‌راحتی مانع از بروز این مشکلات شود. برای مشاوره با متخصصین ما در خصوص مشکلات مربوط به تهویه مطبوع خود و کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو زمان برای نصب، سرویس و یا تعمیر کولرگازی و داکت اسپلیت خود با ما تماس بگیرید. تیم تخصصی سرویس‌کاران کولرگازی با متخصصین مجرب برای ارائه خدمات در تهران و البرز در خدمت شماست.

برخی از مناطق تحت پوشش خدمات ما

آفریقا، الهیه، ایوانک، مرزداران، مطهری، ولنجک، اختیاریه، ازگل، جماران،  فرحزاد، دزاشیب، زعفرانیه، سئول، ستارخان، سهروردی، شهران، کامرانیه، اقدسیه، شهرآرا، اوین، باقر خان، بلوار فردوس، بلوار کاوه، بنی‌هاشم، بهبودی، بهشتی، پارک‌وی، پاسداران، پونک،  پیروزی،  تجریش،  تهران پارس، تهران سر، تهران‌نو،  جردن، جلفا، چیتگر، چیذر، حقانی، حکیمیه، خیابان آزادی، خیابان الوند، دارآباد، دربند، دهکده المپیک، دولت، رسالت، ستاری، سعادت‌آباد، سعدآباد، سیدخندان،  شریعتی، شهرک اکباتان، شهرک راه‌آهن، شهرک ژاندارمری، شهرک غرب، شهرک گلستان، بیان، صاحبقرانیه، صادقیه، صدر، طرشت،  ظفر،  عراقی، فتحی شقاقی، فرجام، فرشته، فرمانیه، قلهک، قیطریه، کاشانک، گاندی، مجیدیه، محلاتی،  میدان هروی، میرداماد،  نارمک،  نوبنیاد، نیاوران، وحیدیه، وزرا، ونک، یوسف‌آباد، کرج.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *