اورلود کردن کمپرسور کولر گازی

اورلود در کولر گازی بمعنی چیست؟

اورلود یا OLP که مخفف کلمه (overload Protector) به معنای محافظ اضافه‌بار است. اورلود نام قطعه کوچکی است که وظیفه محافظت از کمپرسور کولرگازی را در برابر حرارت زیاد که ناشی از بروز مشکلی در سیستم کولرگازی است، به عهده دارد. طرز کار اورلود به این صورت است که هنگام داغ شدن بیش‌ازحد بدنه و سیم‌پیچ کمپرسور، تیغه اورلود تغییر شکل داده و برق یکی از پایه‌های کمپرسور(C) را قطع کرده تا کمپرسور کولرگازی نسوزد.در این مقاله به علت اورلود کردن کمپرسور کولر گازی می‌پردازیم.

انواع اورلود در کولر های گازی

اورلود به دو نوع بیرونی (روکار) و داخلی (توکار) معروف هستند.

  • اورلود اینترنال (Internal) داخلی
  • اورلود اکسترنال (External) بیرونی

اورلود کولرگازی‌های قدیمی‌تر به‌صورت بیرونی یا اکسترنال بوده که به‌صورت سری روی سیم com مشترک بسته می‌شد که شکل ظاهری آن به‌صورت زیر است:

 

توضیح ساختمان اورلود

اما در بسیاری از کولرگازی‌های جدید این قطعه به‌صورت اینترنال است و داخل کمپرسور جای‌داده شده که قابل‌دسترسی نیست!

متأسفانه به اورلود توکار دسترسی نداریم و در صورت خرابی اورلود داخلی باید کمپرسور کولرگازی را تعویض کنیم ولی اورلود بیرونی خیلی راحت و با کمترین هزینه تعویض می‌شود. جالب است بدانید تنها کمپرسور ۹ و ۱۲ هزار اورلود بیرونی دارند.

علت اورلود کردن کمپرسور کولر گازی

کمپرسور یکی از مهم‌ترین قسمت‌های کولرگازی شماست که وظیفه آن کمک به پمپاژ مایع مبرد از طریق سیستم برای خنک کردن فضای داخلی منزل شماست. کمپرسور در حین کار گرمای زیادی تولید می‌کند موارد زیر برخی از دلایل اورهیت کمپرسور می‌باشد.

دلایل زیر باعث قطع کردن برق کمپرسور و در اصطلاح اورلود کردن کمپرسور کولرگازی است

فیلترهای کثیف هوا می توانند مشکل ساز باشند

یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های موردنیاز برای یک سیستم کولرگازی میزان مناسب جریان هواست. اگر فیلتر هوا با گردوخاک و آلودگی مسدود شده باشد، کمپرسور شما مجبور می‌شود برای خنک کردن محیط، سخت‌تر کار کند. هر چه که کثیفی پالایه‌ها بیشتر باشد و شما دیرتر اقدام به تمیز کردن فیلترهوای کولر گازی خودنمایید، فشار بیشتری به کمپرسور وارد می‌شود؛ بنابراین هر چه سریع‌تر فیلترها را تمیز و یا در صور لزوم تعویض نمایید.

نشت مبرد می تواند باعث اورلود کمپرسور شود

اگر کولرگازی شما به میزان مناسب، مبرد نداشته باشد، مجبور خواهد شد که برای خنک کردن محیط، سخت‌تر کار کند. اگر فکر می‌کنید در سیستم کولر شما نشتی گاز وجود دارد، حتماً برای برطرف کردن آن از یک تعمیرکار متخصص کمک بگیرید تا مشکل نشتی را برطرف و سپس اقدام به شارژ گاز کولر گازی نماید.

مشکلات مربوط به یونیت بیرونی کولر گازی

باگذشت زمان در یونیت بیرونی کولرگازی شاهد جمع شدن گردوغبار و گیرکردن اجسام خارجی مانند برگ خشک و غیره خواهیم بود. این کثیفی‌ها درنهایت باعث انسداد جریان هوا و درنتیجه اورلود کمپرسور خواهند شد؛ بنابراین لازم است هرچند وقت یک‌بار یونیت بیرونی کولرگازی را بررسی و در صورت نیاز آن را تمیز نمایید.

جریان برق ناکافی

اتصالات الکتریکی که به واحد کمپرسور کولرگازی شما می‌روند، به تأمین مقدار مناسب انرژی کمک می‌کنند. اگر این اتصالات فرسوده و یا معیوب شوند منجر به بروز مشکلات الکتریکی و اتصال کوتاه شدن کمپرسور می‌شود. بنابراین به‌محض اینکه متوجه بروز هرگونه مشکل در رابطه با کمپرسور کولرگازی خود شدید، سریعاً از یک تکنسین متخصص کمک بگیرید.

نکته:

اگر کولرگازی شما مشکل دارد و متوجه کار نکردن کمپرسور آن شده‌اید، قبل از هر چیز، باید از دمای بدنه کمپرسور، از عمل کردن اورلود کولرگازی مطمئن شوید؛ زیرا زمانی که حرارت کمپرسور بالا باشد اورلود عمل کرده و جریان را قطع می‌کند. هرچند که این کار اصلاً توصیه نمی‌شود ولی اگر با چنین موردی برخوردید و احتیاج داشتید تا حرارت کمپرسور را سریع پایین بیاورید که بتوانید اورلود را وصل و آن را آماده کارکنید، می‌توانید بدنه کمپرسور را به‌وسیله آب‌خنک‌ کنید تا کمپرسور زودتر راه‌اندازی شود.

خارج کردن کمپرسور کولر گازی از حالت اورلود

به دو روش می‌توان کولرگازی را از حالت اورلود خارج کنیم:

  • گذشت زمان و دادن فرصت برای خنک شدن کمپرسور کولرگازی
  • خنک کردن کمپرسور کولرگازی با آب

تعمیر کمپرسور کولر گازی

تنها موردی که می‌توان گفت ما کمپرسور کولرگازی را تعمیر کرده‌ایم، تعویض اورلود کمپرسور کولرگازی است. تعمیر کولر گازی یک تخصص است.

چگونه تشخیص دهیم کمپرسور کولر گازی مشکل اورلود دارد

راحت‌ترین راه برای تشخیص عیب اورلود، گرمای بدنه کمپرسور کولرگازی است که نشانه اورلود کردن کمپرسور کولرگازی است. روش دوم تست پایه‌های کمپرسور کولرگازی با اهم‌متر است که در صورت راه ندادن پایه C به الباقی پایه‌ها نشان‌دهنده اورلود کردن کمپرسور و گاهی خرابی اورلود کولرگازی است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *