مرکز مجاز نصب کولر گازی اسپلیت

نصب و تعویض کمپرسور کولر گازی

کمپرسور قلب تپنده ی یک کولر گازی است.به صورتی که اگر مشکلی در این قطعه بروز کند.بازدهی و نحوه ی کار کرد کولر گازی را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

گاهی ممکن است هزینه ی زیادی برای تعمیر کمپرسور کولر گازی پرداخت نمایید. در برخی موارد نیز تعمیر کمپرسور نتیجه نمی دهد و ناچار باید آن را تعویض نمایید.

از طرف دیگر اگر کمپرسور به موقع تعمیر یا تعویض نشود.ممکن است نیاز شود علاوه بر کمپرسور کل سیستم کولر گازی از جمله بخش داخلی ،بخش خارجی یا کندانسور را نیز تعویض نمایید. که این کار نتیجه ای غیر از تحمیل هزینه های اضافه برای شما ندارد. پس بهتر است هرچه زودتر به رفع عیب سیستم بپردازید. برای آشنایی با بررسی سالم یا معیوب بودن کمپرسور می توانید این مقاله را بخوانید.

درجات و یا روند رفع عیب کولر گازی:

  1. به منظور پیشگیری از بروز هر گونه ایراد در کولر گازی بهتر است اقدام به سرویس کولر گازی نمایید.
  2. برای بازگرداندن دستگاه به بازده اولیه اقدام به سریس و نگهداری کمپرسور کولر گازی نمایید.
  3. در صورت امکان نسبت به تعمیر کمپرسور اقدام نمایید.
  4. تعویض کمپرسور در صورت نیاز و نصب قطعه جدید.
  5. تعویض کل سیستم کولر گازی در صورت عدم توجه به علائم خرابی دستگاه و رفع عیب.

علائم خرابی کمپرسور کولر گازی

در صورتی که به موقع نسبت به رفع عیب کمپرسور اقدام گردد. می توان با هزینه ای جزئی کمپرسور را تعمیر کرد. در این حالت دیگر نیازی به تعویض کمپرسور نیست. پس علائم زیر درصورتی است که کمپرسور مدت طولانی در حالت خراب مورد استفاده قرار رفته است.

 

اقدامات و ابزار لازم جهت تعویض کمپرسور کور گازی

در مواقعی مشکلات کمپرسور در حدی است که چاره ای جز تعویض نماده است. با این حال قبل از اقدام به تعویض کمپرسور به نکات زیر باید توجه فرمایید:

یکی از مهمترین نکته ها این است که از سالم یا معیوب بودن کمپرسور اطمینان حاصل نمایید.یعنی مطمئن گردید کمپرسور حتی درصورتی که تعمیر شود نیز به درستی کار نخواهد کرد.

بیشتر مواقع علت خرابی کمپرسور سوختن خازن کمپرسور است که به راحتی می توان با تعویض آن کمپرسور را تعمیر نمود.

نکته ی دیگر لزوم توجه به مدل و سایز کمپرسور قبلی است. کمپرسور جدید حتما باید با قبلی مطابقت داشته باشد. در غیر این صورت باعث بروز مشکلاتی در کار کرد دستگاه می شود.

قبل از اقدام به تعویض کمپرسور تمام ابزار مورد نظر را فراهم نمایید. مانند :

  • هوا گاز و سیم جوش به منظور جوشکاری لوله مسی کولر گازی
  • سمباده به منظور صیقلی کردن لوله ها
  • آچار تخت،پیچ گوشتی ،آچار فرانسه و …
  • گاز مبرد برای شارژ مجدد کولر گازی
  • کپسول گاز ازت و یا گاز R22 به منظور پاکسازی و شست وشو ونشتی یابی سیستم

نحوه تعویض کمپرسور کولر گازی

به منظور تعویض کمپرسور کولر گازی بر اساس مراحل ذیل اقدام کنید:

  1. قطع کردن برق کولر گازی

برای حفظ ایمنی پیش از لمس بخش خارجی و جداکردن کمپرسور برق کل سیستم را از مبدا حتما قطع نمایید.

  1. تخلیه گاز مبرد کولر گازی

وظیفه ی کمپرسور به جریان انداختن گاز مبرد در کل سیستم کلر گازی است.از این رو باید قبل از جداسازی کمپرسور این گاز را تخلیه کنید.

از آنجایی که این گاز برای طبیعت مضر است نباید در هوا آزاد شود. در صورت وجود حتی اندکی گاز ، مواد ذوب شده در هنگام جوشکاری به سمت سرویسکار کولر گازی بر می گردد.

  1. باز کردن قاب یونیت خارجی یا کندانسور

پس از خارج کردن کامل گاز مبرد ،قاب بونیت خارجی و قاب نگه دارنده ی کمپرسور باید باز گردد.

با باز کردن تمامی پیچ های دور قاب به سراغ قطع کردن سوکت های متصل به کمپرسور بروید. و کمپرسور را آزاد کنید.

  1. باز کردن لوله های کمپرسور

در این مرحله در یونیت خارجی می توانید کمپرسور ،پره های فن و کندانسور را مشاهده کنید.

نکته!

قبل از اقدام به جوشکاری و باز کردن اتصال لوله کمپرسور بسیار زیاد مراقبت از عایق های اطراف کنداسور باشید. از این رو این قسمت ها را با حوله خیس و یا اسپری های خنک کننده بپوشانید.

با کمک هوا گاز اتصال جوشی لوله ی کمپرسور را باز کنید.با اعمال حرارت از طریق جوشکاری نیز لیح روی لوله کمپرسور را باز کنید.

  1. خارج کردن کمپرسور از محل نصب خود

اغلب کمپرسور ها سه پیچ نگه دارنده دارند.این پیچ ها که در قسمت پایه قرار دارند کمپرسور را ثابت نگه می دارد. پس برای خارج کردن کمپرسور باید این سه پیچ را باز کنید.توجه کنید که به کمپرسور آسیبی وارد نشود.

نحوه ی نصب کمپرسور کولر گازی

حال که کمپرسور قبلی از جای خود جدا شد. وقت ان رسیده ک با طی مراحل زیر کمپرسور جدید را بر جای خود نصب کنید.

  • قرار دادن کمپرسور بر روی کندانسور

نکته ی قابل توجه قبل از قرار دادن کمپرسور بر روی کندانسور این است که لرزه گیر لاستیکی را حتما در زیر پایه های کمپرسور قرار دهید. این کار از لرزش شدید دستگاه و ایجاد صداهای عجیب جلوگیری می کند.

بعد از آن پیچ های نگهدارنده ی کمپرسور را در محل خود ببندید و سفت کنید.

  • انجام تست کمپرسور

تست کمپرسور از مهمترین کارهایی است که باید پیش از جوشکاری دوباره لوله آن انجام دهید.چرا که درصورت وجوداشکال در کار کرد آن دیگر امکان باز کردن دوباره ی جوشکاری وجود ندارد.

برای تست آن را به برق وصل کرده و اجازه بدهید دستگاه کار کند. سپس انگشت را در حدود 3 ثانیه بر روی لوله مکش و دهش کمپرسور کولر گازی قرار دهید. از کار کرد درست در مکش و دهش اطمینان حاصل کنید.

  • شستشوی سیکل کولر گازی

برای شست و شوی سیکل یا مسیر لوله ها با استفاده از گاز ازت یا R22 استفاده کنید. تا هر گونه گرفتگی در مسیر را برطرف سازید.

یک عدد شیر به سر لوله رفت کمپرسور وصل کرده و کپسول ازت را به آن متصل کنید. در این مرحله با باز کردن شیر، ازت با فشار به داخل سیکل و یونیت داخلی وارد شده . تمام روغن موجود در سیکل را به طرف لوله برگشت هدایت می کند.

با انجام این کار کل سیکل کولر گازی اعم از لوله مسی و یونیت داخلی کولر گازی از روغن های بجا مانده و احیاناً لجن های تشکیل شده در اثر اسیدی شدن روغن کمپرسور تمیز می شود. نیازی نیست دوباره سیستم را پس از مدتی کوتاه سرویس کنید.

این کار را برای کندانسور نیز تکرار کنید.بهتر است از گاز ازت برای شست و شو استفاده شود چرا که هم ارزان تر است هم آلودگی محیط زیستی کمتری دارد.

  • نصب لوله های کمپرسور

در این مرحله تمام لوله های کمپرسور را سمباده بزنید. این کار را تا سیقلی شدن و پاک شدن تمام لحیم های باقی مانده ادامه دهید.

حال لوله را بر بالای کمپرسور قرار داده و با استفاده از سیم جوش و هوا گاز آن ها را به یکدیگر جوشکاری کنید، این اقدامات را برای نصب لوله بعدی نیز تکرار کنید.

توجه شود که نباید شعله ی جوشکاری با عایق های کندانسور تماس داشته باشد.اگر نه این کار میتواند به آن ها آسیب برساند.

پس از آن سوکت های برق را متصل کنید و درپوش محافظ را بر روی آن قرار بدهید.

برای نصب کمپرسور در پشت بام همین مراحل را طی کنید.تنها به این نکته توجه کنید که نصب تله روغن برای پیشگیری ازکاهش سطح روغن در کمپرسور لازم است. این نیز به دلیل وجود اختلاف ارتفاع بین دو یونیت داخلی وخارجی است.

  • نصب قاب کندانسور

با نصب کامل کمپرسور حال قاب های کندانسور را به جای خود ببندید.

  • تست نهایی کمپرسور

در نهایت میزان گاز مبرد کولر گازی که در کارخانه داخل کمپرسور شارژ شده با استفاده از تجهیزات چک شود.برای این کار دستگاه را روشن کرده و نحوه ی چرخش فن میزان هوادهی و مقدار گاز دستگاه را بررسی نمایید.در صورتی که نیاز به شارژ گاز بود آن را دوباره شارژ نمایید.

جهت دریافت هرگونه خدمات نصب ، تعمیر ، تعویض و سرویس کولر گازی خود با شماره 09123459799 تماس حاصل نمایید. سرویسکاران و تعمیرکاران مجرب ما در سراسر تهران و کرج آماده ی خدمت رسانی به شما عزیزان هستند. همچنین می توانید فرم تماس با تعمیرگاه را نیز به صورت آنلاین تکمیل نمایید.

 

2 پاسخ

تعقیب

  1. […] در کندانسور یا فن بیرونی کولرگازی تولید باد گرم توسط کمپرسور […]

  2. […] بخش شامل کمپرسور، فن ، کویل اسپنشن و کویل کاندنسور […]

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *