دلایل کار نکردن فن کولر گازی

کولر گازی در چرخه های سرمایش و گرمایش خود به کمک فن کولر گازی هوا را به گردش در می آورد. در چرخه ی سرمایش فن هوای گرم را به درون محیط اپراتور می کشد. و پس از خنک شدن هوا در پنل داخلی آن را به محیط می دمد.همین عمل نیز در چرخه ی گرمایش انجام می شود. به این صورت که هوای سرد وارد محیط پنل داخلی شده و پس از گرم شدن به محیط دمیده می شود.انواع کولر های گازی دارای فن داخلی و خارجی هستند. از آنجایی که فن در چرخه ی سرمایش و گرمایش تاثیر زیادی دارد، خرابی آن تاثیر منفی بر عملکرد کولر گاز دارد.در صورت از کار افتادن آن دیگر هوا درون اتاق جریان ندارد.

دلایل کار نکردن فن کولر گازی

کارکرد مداوم کولر گازی و روشن بودن آن برای ساعات طولانی به تدریج باعث بروز مشکل در قطعات کولر گازی می شود. فن از جمله قطعات اصلی کولر گازی است در زیر به بررسی برخی از دلایل خرابی کولر گازی می پردازیم

ایراد در موتور فن دوال شفت

با روشن شدن کولر گازی موتور فن نیز شروع به کار می کند. در این قطعه دو پروانه دیده می شود. این دو بر روی دوال شفت و بلبرینگ سوار شده است. کارنکردن و اشکال در چرخش فن می تواند به دلیل اشکال و یا تغییر شکل در بلبرینگ یا موتور فن باشد.برای اطمینان از سلامت شفت آن را بررسی کنید. در صورتی که با قطعات درونی کولر گازی آشنا هستید شفت موتور را تکان دهید. برای بررسی باید شل یا سفت بودن آن را بررسی نمایید. در صورت وجود ایراد جدی و اساسی باید موتور تعویض شود.

ایراد در خازن

خازن به وسیله ی پایه الکتریکی به کمپرسور متصل است. اگر خازن سوخته باشد در عملکرد کمپرسور و موتور فن اختلال ایجاد می شود.با کمک یک مولتی متر می توان سالم بودن این قطعه مطلع شد.مولتی متر وصل بودن جریان برق خازن را نشان می دهد.در صورتی که مدار قطع باشد، احتمال اینکه خازن خراب بوده یا سوخته باشد زیاد می باشد. در صورت خراب بودن این قطعه باید تعویض شود.

خرابی در بورد رله کولر گازی

یکی دیگر از دلایلی که می تواند باعث وجود مشکل در عملکردن فن کولر گازی شود خرابی بورد رله است.بورد رله وظیفه ی تامین ولتاژ موتور فن را بر عهده دارد.اگر ولتاژ کافی به فن نرسد عملکرد این قطعه دچار مشکل می شود.پس قبل از هرکاری از سالم بودن این قطعه مطمئن شوید.

سوختن موتور دمنده

خراب شدن یا سوختن این قطعه باعث از کار افتادن کولر گازی می شود.برای بررسی سلامت این قطعه به تیغه ی فن بعد از روشن کردن کولر گازی توجه نمایید.اگر این قطعه خراب باشد تیغه قادر به چرخش نیست. در این صورت راه حل نهایی تعویض موتور دمنده است. توجه نمایید پیش از تعویض موتور دمنده در هنگام بررسی از برقرار بودن جریان برق مطمئن شوید.

ایراد در ترموستات

ترموستات در بسیاری از وسیله ها از جمله کولر گازی وجود دارد. این قطعه با بررسی هوای محیط کلید برق و کمپرسور کولر گازی را قطع و وصل می کند. برای بررسی این قطعه باید دستگاه را بر روی سرمایش تنظیم کرده و کولر گازی را روشن نمایید.در این حالت برق ورودی را اندازه بگیرید. در صورت کافی نبودن برق باید ترموستات جایگزین گردد.

سوییچ چند وضعیتی

در صورتی که فن کولر گازی شما کار نمی کند ابتدا سوییچ چند وضعیتی را بررسی کنید. تنظیم جریان برق ، سرعت چرخش فن و هوادهی آن بر عهده ی این قطعه است.در صورتی که این قطعه نتواند برق را به فن منتقل کند ، فن کولر گازی به خوبی کار نخواهد کرد.از این رو از اولین مواردی که باید به هنگام کارنکردن فن کولر گازی بررسی شود ، سوییچ چند وضعیتی است.

ایراد در ترمیستور

ترمیستور قطعه ای است متصل به بورد. وظیفه ی این قطعه اندازه گیری دمای محیط است. درصورت وجود مشکل و ایراد در این قطعه عملکرد فن دچار اختلال شده و یا از کار می افتد.برای بررسی این قطعه نیز باید از مولتی متر استفاده کنید.

 سخن آخر

در صورتی که فن کولر گازی شما دچار اختلال شد. بهتر است با یک تعمیرکار متخصص تماس گرفته تا در کوتاه ترین زمان ایراد کولر گازی را پیدا و برطرف نماید. گاه تعمیرات توسط افراد غیر متخصص خسارات بیشتر و هزینه های بیشتری به همراه دارد. تعمیرکاران ما در سرویس کولر ، از مجرب ترین تعمیرکاران دوره دیده می باشند که خدماتی نظیر سرویس کولر گازی ، تعمیر کولر گازی و نصب کولر گازی و… را ارائه می دهند.برای تماس با تعمیرگاه با شماره ی 09123459799 تماس گرفته تا در سریعترین زمان تعمیرکاران ما در محل حاضر شوند. این مرکز در تمام روزهای هفته حتی تعطیلات آماده ی خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *